Bóg
Miłość Boga do stworzeń jest jeszcze większym absurdem niż miłość więźnia do pająka. Przepaść jest absolutna: niemożliwe jest - jak się zdaje - aby stworzenie było równe Bogu, a zatem niemożliwe jest również, aby Bóg kochał stworzenie w pełnym tego słowa znaczeniu.

Bóg (pol.), theos (gr.), Deus (łac.) to oczywiście słowo zapożyczone z pogaństwa: wyjmujemy je z właściwego kontekstu, w którym służy do mówienia o bogach, i stosujemy je do naszych własnych celów. Jest to uprawnione i bezpieczne pod warunkiem, że błędnie nie sugeruje nam, iż Bóg, któremu oddajemy cześć (albo i nie), to bóg. Mówiąc o naszym Bogu, zawsze musimy posługiwać się słowami zapożyczonymi z innych dziedzin — nasz Bóg odznacza się bowiem tym, że nie istnieją żadne szczególnie odpowiednie słowa, które odnosiłyby się właśnie do Niego, inaczej niż w przypadku języka fachowego stolarzy czy komputerowców. Zawsze nosi on szaty słowne z odzysku, i to takie, które nie najlepiej na nim leżą. Musimy zawsze mieć się na baczności, aby nie traktować tych cudzych szat tak, jakby ujawniały one, kim jest nasz Bóg.

Z tego względu czasem bezpieczniej jest odziewać Boga w ewidentnie używane szaty słowne — w takie słowa, które zostały w sposób skandaliczny wyrwane ze swego właściwego kontekstu, nadwerężone, ponaginane i zniekształcone tak, aby mogły odpowiadać naszym własnym celom. To jest jeden z powodów, dla których wolimy używać raczej słowa „Ojciec” niż „Bóg” w odniesieniu do naszego Boga. Niewątpliwie słowo „Ojciec” jest tutaj używane przenośnie, w znaczeniu rozszerzonym, a więc raczej nas nie zwiedzie. Poza tym jest (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Herbert McCabe OP - 1926?2001, angielski dominikanin, wykładowca filozofii i teologii w kolegium zakonnym Blackfriars w Oksfordzie, komentator myśli św. Tomasza z Akwinu, wybitny kaznodzieja; autor książek "The New Creation" (1964), "Law, Love and Language" (1968), "The Teaching of the Catholic Church" (1985), "God Matters" (1987) i "God Still Matters" (2002). (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

SZE-PE-I

WILKI DWA

Pan Bóg, geniusze i kontuzje

PRAWO NAD EMOCJE

okładka do numeru 2(462)2012


komentarze



Facebook