Archwium > Numer 316 (12/1999) > Supermarket > Szanse i zagrożenia

Szanse i zagrożenia
Niezależnie od tego, jak ułoży się przyszłość, w najbliższych latach możemy w Polsce spodziewać się dalszego rozwoju supermarketów. Nadal zwiększać się będzie liczba tych obiektów. Większy też będzie odsetek artykułów nabywanych w supermarketach. Ich rosnąca siła wynika zarówno z przesłanek ekonomicznych, jak i społecznych.

Niezależnie od tego, jak ułoży się przyszłość, w najbliższych latach możemy w Polsce spodziewać się dalszego rozwoju supermarketów. Nadal zwiększać się będzie liczba tych obiektów. Większy też będzie odsetek artykułów nabywanych w supermarketach. Ich rosnąca siła wynika zarówno z przesłanek ekonomicznych, jak i społecznych.

 
Super, hiper, dyskont

Choć zabrzmi to banalnie, gdyby nie istniał handel, nasze liczne potrzeby nie mogłyby zostać zaspokojone. W tym sensie jego istnienie jest obiektywne. Różnice przestrzenne, czasowe czy asortymentowe między popytem a podażą łagodzone są wypełnianymi przez handel funkcjami. W miarę rozwijania się systemów gospodarczych zmieniają się także formy sprzedaży. Jednym z przejawów tych zmian jest rozwój sklepów wielkopowierzchniowych, obejmujący tworzenie się domów towarowych, handlowych, supermarketów, hipermarketów czy sklepów dyskontowych. Supermarkety definiowane są jako obiekty handlowe o powierzchni od 400 do 2500 m2, oferujące z reguły kilkanaście tysięcy pozycji asortymentowych towarów (głównie żywnościowych), nastawione na samoobsługę. Hipermarkety są obiektami o powierzchni ponad 2500 m2 i znacznie szerszej ofercie (większy udział produktów nieżywnościowych). Sklepy dyskontowe nastawione są na wąski asortyment, niskie ceny i niższą jakość świadczonych usług.

Pojawienie się supermarket& (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Henryk Mruk - ur. 1948, absolwent Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, kierownik Katedry Strategii Marketingowych tejże Uczelni, wykładowca Podstaw Marketingu, Strategii Marketingowych, Sztuki Negocjacji, autor około 500 publikacji, konsultant i współpracownik wielu firm, mieszka w Poznaniu. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

KIM MOŻE STAĆ SIĘ CHRZEŚCIJANIN

Mniejsza świętość? Większa świętość?

Myśli o Gehennie

Miłość Boża kwiatem - a miłosierdzie owocem

Sprzedam wagę Temidy. Tanio


komentarze



Facebook