Archwium > Numer 524 (04/2017) > Orientacje > ZA ZASŁONIĘTYMI FIRANKAMI

ZA ZASŁONIĘTYMI FIRANKAMI
"Klient", reżyseria: Asghar Farhadi, występują: Shahab Hosseini, Taraneh Alidoosti, Babak Karimi, Francja, Iran 2016 dystrybucja: Gutek Film

Dobry film powinien się zacząć od trzęsienia ziemi, a potem musi być już tylko mocniej – trudno podsumować najnowszy film Asghara Farhadiego Klient bez odniesienia do tej słynnej maksymy Alfreda Hitchcocka. Ale i trudno przyznać, że Farhadi stosuje się do zalecenia mistrza suspensu w stu procentach.

Kryzys męskości

Ziemia się trzęsie już w pierwszej scenie. Dlatego małżeństwo aktorów musi się wyprowadzić ze swojego mieszkania, bo budynek lada chwila może się zawalić. Emad i Rana przenoszą się do nowego lokum, a równocześnie pracują nad premierą Śmierci komiwojażera Arthura Millera, w której oboje grają. Jak to u Farhadiego bywa, całość musi się nagle posypać. Kiedy Rana przebywa samotnie w domu, słyszy dzwonek domofonu. Przekonana, że to jej mąż, otwiera, a następnie udaje się do łazienki. W następnej scenie widzimy ją w szpitalu z rozbitą głową. Co się stało? Napad, pobicie, a może gwałt?

I tu zaczynają się ciekawe zależności pomiędzy nieprzypadkowo wybranym dramatem Millera a życiem Emada, głównego bohatera Farhadiego. Oba dzieła traktują o kryzysie męskości, ale ich centralne postacie znacznie się od siebie różnią. Kim jest tytułowy komiwojażer Willy Loman? Wypalonym wewnętrznie człowiekiem, który nie potrafi się odnaleźć w realiach twardej rzeczywistości. Jego ideały znikły, nie ma w nikim oparcia, nie spełnił się w żadnej życiowej roli – zawiódł jako ojciec, mąż i pracownik. Sytuacja jest beznadziejna, stąd decyzja o dramatycznym kroku. Tymczasem Emad wierzy w siebie. Czy to jako nauczyciel (pracuje na dwa etaty – w teatrze i w szkole), rozmawiając ze swoimi (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Jacek Sobczyński - ur. 1985, absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Był redaktorem prowadzącym miesięcznika "Film", publikował m.in. na łamach pism "Przekrój", "K MAG", "Exklusiv", "Polska Times" oraz na portalach Filmweb i Onet. Odpowiedzialny za program festiwalu filmowego Transatlantyk. Redaktor książki "Świat żelaznych szmat" Zygmunta Kałużyńskiego oraz autor powieści "Nie rozumiemy się bez słów". (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

CO PRZEGAPILIŚCIE W KINIE W TYM ROKU

OSTATNIE TAKIE DNI

POJEDYNEK

TERAZ POLSKA!

SAM PRZECIWKO WSZYSTKIM


komentarze



Facebook