Archwium > Numer 524 (04/2017) > Orientacje > ZA ZASŁONIĘTYMI FIRANKAMI

ZA ZASŁONIĘTYMI FIRANKAMI
"Klient", reżyseria: Asghar Farhadi, występują: Shahab Hosseini, Taraneh Alidoosti, Babak Karimi, Francja, Iran 2016 dystrybucja: Gutek Film

Dobry film powinien się zacząć od trzęsienia ziemi, a potem musi być już tylko mocniej – trudno podsumować najnowszy film Asghara Farhadiego Klient bez odniesienia do tej słynnej maksymy Alfreda Hitchcocka. Ale i trudno przyznać, że Farhadi stosuje się do zalecenia mistrza suspensu w stu procentach.

Kryzys męskości

Ziemia się trzęsie już w pierwszej scenie. Dlatego małżeństwo aktorów musi się wyprowadzić ze swojego mieszkania, bo budynek lada chwila może się zawalić. Emad i Rana przenoszą się do nowego lokum, a równocześnie pracują nad premierą Śmierci komiwojażera Arthura Millera, w której oboje grają. Jak to u Farhadiego bywa, całość musi się nagle posypać. Kiedy Rana przebywa samotnie w domu, słyszy dzwonek domofonu. Przekonana, że to jej mąż, otwiera, a następnie udaje się do łazienki. W następnej scenie widzimy ją w szpitalu z rozbitą głową. Co się stało? Napad, pobicie, a może gwałt?

I tu zaczynają się ciekawe zależności pomiędzy nieprzypadkowo wybranym dramatem Millera a życiem Emada, głównego bohatera Farhadiego. Oba dzieła traktują o kryzysie męskości, ale ich centralne postacie znacznie się od siebie różnią. Kim jest tytułowy komiwojażer Willy Loman? Wypalonym wewnętrznie człowiekiem, który nie potrafi się odnaleźć w realiach twardej rzeczywistości. Jego ideały znikły, nie ma w nikim oparcia, nie spełnił się w żadnej życiowej roli – zawiódł jako ojciec, mąż i pracownik. Sytuacja jest beznadziejna, stąd decyzja o dramatycznym kroku. Tymczasem Emad wierzy w siebie. Czy to jako nauczyciel (pracuje na dwa etaty – w teatrze i w szkole), rozmawiając ze swoimi (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Jacek Sobczyński - ur. 1985, absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Był redaktorem prowadzącym miesięcznika "Film", publikował m.in. na łamach pism "Przekrój", "K MAG", "Exklusiv", "Polska Times" oraz na portalach Filmweb i Onet. Odpowiedzialny za program festiwalu filmowego Transatlantyk. Redaktor książki "Świat żelaznych szmat" Zygmunta Kałużyńskiego oraz autor powieści "Nie rozumiemy się bez słów". (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

SAM PRZECIWKO WSZYSTKIM

ŻYĆ, NIE TYLKO PRZEŻYĆ

OSTATNIE TAKIE DNI

CZARNO-BIAŁE

CO PRZEGAPILIŚCIE W KINIE W TYM ROKU


komentarze



Facebook