Archwium > Numer 561 (05/2020) > Felietony > ĆWICZENIA Z SAKRAMENTOLOGII KREATYWNEJ

ĆWICZENIA Z SAKRAMENTOLOGII KREATYWNEJ

ks. Grzegorz Strzelczyk

Nie ma śląskiego słowa na oznaczenie pandemii, więc szansa na chwytliwy tytuł została tym samym zaprzepaszczona. Niemniej pozostanę w kontekście problemów wywołanych w Kościele przez COVID-19. Nie, nie będę wieszczył, jakie konsekwencje przyniesie obecny kryzys. Nie będę też dociekał, jak wyplątać teraz Boga z odpowiedzialności za ten bajzel. Temat – chyba wprost trzeba przyznać – został mi właściwie wrzucony. Albo inaczej: dałem się sprowokować.

Ale od początku. Wraz z pojawieniem się na horyzoncie perspektywy możliwych ograniczeń w bezpośrednim uczestnictwie ludzi w mszach świętych zacząłem – poczynając od swojej parafii pod lasem – przypominać tradycyjne nauczanie kościelne o przyjmowaniu sakramentu Najświętszej Eucharystii na sposób duchowy. Nauczanie mocne, bo sformułowane nie gdzie indziej jak w Dekrecie o Najświętszym Sakramencie Eucharystii Soboru Trydenckiego (1551), tym samym, który definiuje dogmatycznie np. naukę o przeistoczeniu. W tym kontekście zostałem napomniany przez jednego z moich szanownych i uczonych kolegów, że zamiast grzebać w wątpliwych rozróżnieniach scholastycznej sakramentologii, zająłbym się lepiej znalezieniem sposobu na epidemiologicznie bezpieczne udzielanie komunii sakramentalnej.

Dla jasności: nie uważam doktryny o duchowym przyjmowaniu łaski sakramentalnej za wątpliwą. Co więcej: myślę, że jest ona koniecznym w sakramentologii bezpiecznikiem, przypominającym o absolutnym pierwszeństwie bezpośredniego Bożego działania (łaski) względem jakiegokolwiek ludzkiego pośrednictwa. Zaś opór względem niej po części (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


ks. Grzegorz Strzelczyk - prezbiter archidiecezji katowickiej, teolog, proboszcz, twitter: g_strzelczyk (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

BAJLAGA

ZA BAJTLA

FELIETON BEZ ŚLĄSKICH WYRAZÓW. ZA TO O CELIBACIE

MY TU TYŻ SOM

ŁONO


komentarze



Facebook