NA STYKU KULTUR
Kiedy Paweł przybywa do Aten, ma realistyczną i dość dobrze przemyślaną strategię ewangelizacji - wie, że jeśli Ewangelia na trwałe ma się zadomowić w świecie pogan, najpierw trzeba nawrócić elity miasta.

MIGUEL HENRIQUES_UNSPLASH


Gdyby zapytać starożytnego Greka, co to znaczy być człowiekiem, ten pewnie podałby za Arystotelesem słynną definicję zapisaną w Metafizyce Stagiryty: „Człowiek to zwierzę rozumne”(gr. zoon logikon). To najbardziej uniwersalny wzór na człowieka. Model naukowy – czyli taki, pod który podpada każdy przypadek szczegółowy. Gdyby jednak to samo pytanie postawić Hebrajczykowi czasów Jezusa, ten prawdopodobnie by zapytał: Ale o którego konkretnie człowieka ci chodzi? Następnie przedstawiłby genealogię konkretnej osoby (najlepiej od zarania dziejów) i szczegółowo opowiedziałby historię jej życia, zwracając uwagę przede wszystkim na to wszystko, co w tej historii jest niepowtarzalne i indywidualne.

Dwa światy, dwa sposoby postrzegania rzeczywistości

Światy grecki i semicki to nie tylko różne języki, ale przede wszystkim odmienna percepcja rzeczywistości, a w konsekwencji zróżnicowane kierunki myślenia oraz zupełnie odmienne formy wypowiedzi. Jeśli lustrem odbijającym percepcję rzeczywistości jest gramatyka danego języka, to warto zauważyć, że starożytni Grecy mieli do dyspozycji trzy strony gramatyczne (czynną, bierną, ale także medialną), aż sześć trybów i sześć czasów. To całkiem spory arsenał, by precyzyjnie opisać charakter i umiejscowienie czynności w czasie. Tymczasem język hebrajski ma zupełnie inną strukturę – owszem, ma siedem koniugacji, ale te zmieniają się w zależności od tego, czy między czynnościami zachodzi relacja przyczynowo-sprawcza (np. zabił lub kazał zabić) lub jaka jest intensywność działania (zabił czy

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Michał Wilk - ur. 1981, biblista, wykładowca WSD Zakonu Pijarów, WSD Zakonu Redemptorystów oraz Dominikańskiego Studium Filozofii i Teologii, założyciel i redaktor portalu BibleNote+ (dawniej: Orygenes+). Mieszka w Krakowie. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

DZIESIĘĆ SŁÓW BOGA

WYLEJ NA NICH SWOJE ZAGNIEWANIE

GENEALOGIA JEZUSA CHRYSTUSA

ŻABY, KOMARY I POMÓR BYDŁA

POTOP


komentarze



Facebook