


Na to pytanie można odpowiedzieć bardzo krótko: Kogut umieszczany na niektórych przedstawieniach krzyża jest odwołaniem do tekstu ewangelicznego, w którym Pan Jezus zapowiada zaparcie się Piotra. W Ewangelii według św. Mateusza czytamy: „Wówczas Jezus rzekł do nich: »Wy wszyscy zwątpicie we Mnie tej nocy. Bo jest napisane: Uderzę pasterza, a rozproszą się owce stada. Lecz gdy powstanę, uprzedzę was do Galilei«. Odpowiedział Mu Piotr: »Choćby wszyscy zwątpili w Ciebie, ja nigdy nie zwątpię«. Jezus mu rzekł: »Zaprawdę, powiadam ci: Jeszcze tej nocy, zanim kogut zapieje, trzy razy się Mnie wyprzesz«” (Mt 26,31–35, por. Mk 14,66–72; J 18,15–27). W Ewangelii według św. Łukasza scena ta jest pokazana jeszcze dramatyczniej: „Po upływie prawie godziny jeszcze ktoś inny począł zawzięcie twierdzić: »Na pewno i ten był razem z Nim; jest przecież Galilejczykiem«. Piotr zaś rzekł: »Człowieku, nie wiem, co mówisz«. I w tej chwili, gdy on jeszcze mówił, kogut zapiał. A Pan obrócił się i spojrzał na Piotra. Wspomniał Piotr na słowo Pana, jak mu powiedział: »Dziś, zanim kogut zapieje, trzy razy się Mnie wyprzesz«. Wyszedł na zewnątrz i gorzko zapłakał” (Łk 22,59–62).
Głos sumienia
Kogut, a raczej jego pianie, jest więc zapowiedzią zaparcia się pierwszego z apostołów. Ewangeliści podkreślają, że podczas ostatniej wieczerzy Piotr czuł się bardzo pewny swej wierności. Nie chciał, żeby Jezus umył mu nogi, a kiedy Mistrz zapowiadał uczniom, że w Niego zwątpią, uroczyście zapewniał, że jego to nie dot (...)

Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.