Archwium > Numer 380 (04/2005) > Homeopatia > Siła, której nie znamy

Siła, której nie znamy

Jakie są założenia tworzące fundament klasycznej homeopatii? Czy można te pojęcia zweryfikować doświadczalnie i naukowo?

Podstawą homeopatii są założenia ontologiczne, spekulatywne oraz model antropologii okultystycznej zrodzonej w renesansie, która propagowała koncepcję Paracelsusa. To naturalistyczne spojrzenie na całość bytu ludzkiego. Podstawą koncepcji jest założenie vis vitalis (siły życiowej), która ma charakter boski. Nie jest to weryfikowalna teza, lecz światopoglądowe założenie, a może nawet mające charakter parareligijny, kultyczny. Ponadto w antropologii Samuela Hahnemanna, twórcy homeopatii, oraz w modyfikacjach dokonanych przez jego następców wyraźnie widzimy „błąd antropologiczny” polegający na zamazaniu różnicy między elementem siły naturalnej czy energii, a duchem, który w antropologii, np. chrześcijańskiej, ma autonomię i otwartość na transcendencję. Podobny błąd immanentyzmu i redukcjonizmu ontologicznego popełnia antropozofia, która również ma swoją „homeopatię”. W historii idei holizm zrodził się w XIX wieku w kontekście ewolucjonizmu biologicznego, a samo pojęcie wprowadził darwinista Jan Christian Smuts. Nie jest więc może przypadkiem, że jeżeli ktoś używa słowa holizm, to od razu daje konotację monistyczną. Holizm jest ulubionym słowem New Age, związanym z redukcjonizmem ontologicznym. Nie można lekkomyślnie używać tego słowa dziś, tym bardziej nie można go mieszać ze św. Tomaszem. Antropologia chrześcijańska jest antropologią dwoistoś (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Aleksander Posacki SJ - jezuita, studiował w Rzymie w Instytucie Wschodnim oraz na Gregorianum, doktor filozofii, interesuje się antropologią, historią doświadczeń religijnych, demonologią (w kontekście psychiatrii i parapsychologii), mieszka w Krakowie. (wszystkie teksty tego autora)

Radosław Broniek OP - ur. 1974, dominikanin, dyrektor Dominikańskiego Centrum Informacji o Sektach i Nowych Ruchach Religijnych, duszpasterz Wspólnoty Uwielbienia i Ewangelizacji "Janki", mieszka w Krakowie (wszystkich teksty tego autora)

     


zobacz także

Realizm duchowy i ontologiczny magii

CZY JOGA TO GRZECH?

REALNOŚĆ MAGII

NIEZBĘDNIKI MODLITWY

PROŚCIE, A PRZYJMIECIE


komentarze



Facebook