CHRZEŚCIJAŃSKOPODOBNI
Granice między postchrześcijaństwem i chrześcijaństwem nie są już w naszym świecie ostre - rozmywają się do tego stopnia, że bardzo wielu chrześcijan to przekonani ambasadorzy postchrześcijaństwa.

W jednym z francuskich miesięczników katolickich natrafiłem na reklamę konferencji wideo o modlitwie. Była opatrzona satyrycznym rysunkiem, przedstawiającym mężczyznę jadącego metrem. Z teczką na kolanach, w typowym miejskim ubraniu, pod krawatem z pozoru nie odróżnia się niczym od pozostałych pasażerów. Jednak rysunek ustawia go w centrum, wydobywa z tłumu mocniejszymi kolorami. Sympatyczny monsieur złożył dłonie, opierając się łokciami na neseserze, przymknął oczy… – ale nikt z siedzących lub stojących obok nie może wiedzieć na pewno: namyśla się czy się modli, przysypia czy może jest skupiony na czymś we wnętrzu? Dopiero dymek umieszczony nad jego głową zdradza nam – i tylko nam, nie jego sąsiadom – cichą modlitwę tej istoty: „Dziękuję, Panie, że nie jestem sam”. Jakiś dysonans? Przecież strasznie trudno nam znaleźć w sepiowym tle, w tej szarej masie złożonej z niby-wielokolorowej populacji wielkomiejskiej, kogoś, kto w tym wagoniku metra mógłby być powodem owego dziękczynienia, źródłem pocieszającego poczucia „bycia razem”. Może więc ktoś poza rysunkiem (mężczyzna ma obrączkę na palcu…)? A może ktoś spoza świata? Może monsieur zanurzony w swej samotnej i „niemanifestacyjnej” modlitwie dziękuje właśnie Bogu, że nie jest w tym tłumie sam – dzięki Niemu?

Kim jest ten człowiek? Prorokiem Jonaszem, który na statku pełnym pogan uciekał przed misją, którą uznał za zbyt trudną lub niepotrzebną – i właśnie odkrywa, że ta ucieczka nie ma sensu? A może – świętym Antonim, który wyszedł odważnie na swoją pustynię (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Paweł Milcarek - ur. 1966, filozof, historyk, publicysta, założyciel i redaktor kwartalnika "Christianitas", autor prac z historii filozofii i najnowszych dziejów liturgii rzymskiej. Ostatnio wydał rozmowy z Dom Antoine'em Forgeotem, opatem benedyktynów z Fontgombault, pt. "Z całą prostotą". Żonaty, ojciec siedmiorga dzieci. Mieszka w Brwinowie pod Warszawą. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

JAK NAJBARDZIEJ MNICH

DUCH REFORMACJI

LAUDATE PUERI DOMINUM

EPOKA RATZINGERA

FAŁSZYWA SPRAWIEDLIWOŚĆ I PRAWDZIWA POGARDA


komentarze



Facebook